História vinohradníctva v Požitaví (1. časť)
Vinohradníctvo bolo dôležitým zdrojom obživy našich predkov a veľakrát aj ich hlavným zamestnaním. Navyše v spoločnosti malo veľký kultúrny i hospodársko-sociálny význam. Súčasná severná hranica pestovania viniča na Slovensku sa tiahne v línii Skalica – Nitra – Zlaté Moravce a po prerušení pokračuje na územie Gemera. Vinič sa v minulosti pestoval aj v severnejších častiach Slovenska.
Vinohradníctvu, tak ako aj ďalším poľnohospodárskym odvetviam nepriali rôzne povstania, vojny a nepokoje. Obnova vinohradov nastala až po 17. storočí. Napríklad v Tekovskej župe je v 17. storočí doložená výroba vína len v 21 obciach. No v roku 1720 dosahovali viničné plochy na území Slovenska až 57 tisíc hektárov.
Jeden z najstarších dôkazov o pestovaní vínnej révy a zbere hrozna na našom území pochádza zo 7. – 6. storočia pred Kristom. Na vrchu Molpír pri Smoleniciach sa nachádzalo hradisko kalenderberskej kultúry. Slovenskí archeológovia počas prieskumu našli zatiaľ najstarší dôkaz o vinohradníctve – sedem vinohradníckych nožov a hlinenú nádobu na víno.
Neskôr na naše územie prišli Kelti, o ktorých bolo známe, že sú veľkými milovníkmi vína. Hoci vínnu révu pestovali aj na našom území, väčšinou si však nechávali víno dovážať z južných častí Európy. O starých Keltoch sa vyjadril aj grécky historik Polybios keď napísal: „Kelti sú náchylní k opilstvu a obžerstvu“. Naopak, keď po Keltoch prišli na naše územie germánske kmene, víno nebolo pre nich atraktívne. Germáni totiž s veľkou obľubou pili pivo a medovinu. Po Germánoch do našich krajov prišli Rimania, ktorí patrili už niekoľko stoviek rokov medzi známych milovníkov vína. A tak sa Rimania rozhodli vysádzať vínnu révu aj na našom území. V našom kraji – Morave a Nitriansku - sa po príchode solúnskych bratov Cyrila a Metoda v roku 863 už vínna réva pestovala.
Podľa kronikára Václava Hájka z Libočan (zomrel v roku 1553) sa v Českom kráľovstve odohrala zaujímavá vec. Písal sa rok 875, keď na svet prišiel prvý syn českého kniežaťa Bořivoja I. a dostal meno Spytihněv. Na Vyšehrade mali dôvod hneď na dve oslavy. Totiž náš panovník Svätopluk (zomrel v roku 894) poslal Bořivojovi I. ako dar obrovský sud vína. Ako píše kronikár Václav Hájek: „Služebníci okusivše vína divili se tomu nápoji, prve v té zemi nikde neslýchanému. Podali knížeti i jiným hodokvasenům, všichni ten nápoj chválili a od toho dne nejprve v Čechách se víno začalo píti.“
Slovanské národy s veľkou obľubou okrem vína pili aj medovinu. Krátko po roku 962 navštívil naše územie španielsky obchodník a diplomat Ibráhím ibn Jackúb, ktorý neskôr z putovania po slovanských krajinách napísal dielo „Kniha o cestách a kráľovstvách“. V nej sa môžeme dočítať aj takéto zaujímavosti: „Slovania sejú dva razy do roka, v lete a na jar. Nejedia kurence, lebo si myslia, že im škodia a spôsobujú vyrážky. S obľubou však jedia kravské a husacie mäso. Namiesto vína pijú medovinu.“
Prvé písomné správy o vínnej réve pochádzajú zo Zakona sudnyj ľjudem z obdobia Nitrianskeho kniežatstva. V bode 15 sa okrem iného píše: „...ak chce niekto spáliť strnisko alebo krovie na svojom pozemku zapáli oheň ten preskočí zapáli cudzie pole alebo cudziu vinicu, treba celú vec posúdiť vyšetriť“. Ďalšia zmienka o víne sa nachádza v Ustanoveniach svätých otcov, ktoré boli zostavené pre potreby arcibiskupa Metoda. V nej sa, v bode 37, dočítame nasledovné: „Ak niekto vínom opije svojho priateľa tak, že sa rúha, nech sa obidvaja kajajú sedem dní.“
Z tohto obdobia sa zachovali aj tri staroslovienske modlitby - modlitba pri sadení vinohradu, pri oberaní hrozna a modlitba nad kvasiacim muštom.
Najstaršia písomná správa o vinohradoch v požitavskom regióne sa zachovala v známej listine kráľa Gejzu z roku 1075, v ktorej sa píše: „Potom som daroval dedinu, ktorá sa volá Rybník, kde som dal vinárov a 15 viníc...“ Vinohradníctvu sa spočiatku venovali najmä kláštory. Veď lahodný mok sa využíval najmä počas cirkevných obradov. Súvislými pestovateľskými plochami viniča na území Tekovskej župy boli v okolí Pohronského Inovca najmä Hronský Beňadik, Čaradice, Čierne Kľačany, Zlaté Moravce, Mankovce, Hosťovce, Velčice,.. . V Požitavskej doline to boli najmä Vráble, Veľké a Malé Vozokany, Nemčiňany a Maňa.
V polovici 12. storočia zapísal arabský geograf Al Idrisi o meste Nitra okrem iného: "Nitra je kvitnúcim, ľudnatým a rozsiahlym mestom na rovine. Má tečúce vody, úrodnú zem, znamenité prírodné prostredie, vinice a starostlivo obrábané polia."
V stredovekých archívnych prameňoch je málo informácii o vinohradníctve. To ale neznamená, že tu pestovanie viniča neexistovalo. Už nástupom kráľa Mateja Korvína na uhorský trón v roku 1458 začala celková reorganizácia krajiny po pustošivých nájazdoch „bratríkov“. Oživilo sa baníctvo a do popredia sa dostala ťažba medi. A tak kráľ nariadil, aby sa aj obyvatelia Tekova podieľali na zásobovaní banských miest. Tekov a teda aj Požitavie zásobovalo banské mestá najmä potravinami a vínom.
Medzi najstaršie zachované písomné správy o vinohradoch na Požitaví patrí listina z roku 1470. V nej sa dočítame, že Forgáčovci chceli zabiť v Mani zemana Michala Emökeiho, vtrhli na máňanské vinice, okrem zemana chceli zabiť aj jedného mýtnika a poddaného Tomáša Kančóa, ktorý vyberal na viniacich desiatok, podpálili mlyn, domy chudobných a páchali iné násilnosti. (Fehér, 2003)
V ďalšej listine, tentokrát nitrianskej kapituly z roku 1493, sa dozvedáme, že Peter a Gregor Forgáčovci vo Vrábľoch boli obvinení z krádeže deviatku vína, ktoré ukradli vo vinohrade Dušníky (Dušníky - služobnícka osada z čias Nitrianskeho kniežatstva, patrila pod Vráble). Neskôr sa však zistilo, že mali naň právo.
Vinohradníctvu, tak ako aj ďalším poľnohospodárskym odvetviam nepriali rôzne povstania, vojny a nepokoje. Obnova vinohradov nastala až po 17. storočí. Napríklad v Tekovskej župe je v 17. storočí doložená výroba vína len v 21 obciach. No v roku 1720 dosahovali viničné plochy na území Slovenska až 57 tisíc hektárov.
Jeden z najstarších dôkazov o pestovaní vínnej révy a zbere hrozna na našom území pochádza zo 7. – 6. storočia pred Kristom. Na vrchu Molpír pri Smoleniciach sa nachádzalo hradisko kalenderberskej kultúry. Slovenskí archeológovia počas prieskumu našli zatiaľ najstarší dôkaz o vinohradníctve – sedem vinohradníckych nožov a hlinenú nádobu na víno.
Neskôr na naše územie prišli Kelti, o ktorých bolo známe, že sú veľkými milovníkmi vína. Hoci vínnu révu pestovali aj na našom území, väčšinou si však nechávali víno dovážať z južných častí Európy. O starých Keltoch sa vyjadril aj grécky historik Polybios keď napísal: „Kelti sú náchylní k opilstvu a obžerstvu“. Naopak, keď po Keltoch prišli na naše územie germánske kmene, víno nebolo pre nich atraktívne. Germáni totiž s veľkou obľubou pili pivo a medovinu. Po Germánoch do našich krajov prišli Rimania, ktorí patrili už niekoľko stoviek rokov medzi známych milovníkov vína. A tak sa Rimania rozhodli vysádzať vínnu révu aj na našom území. V našom kraji – Morave a Nitriansku - sa po príchode solúnskych bratov Cyrila a Metoda v roku 863 už vínna réva pestovala.
Podľa kronikára Václava Hájka z Libočan (zomrel v roku 1553) sa v Českom kráľovstve odohrala zaujímavá vec. Písal sa rok 875, keď na svet prišiel prvý syn českého kniežaťa Bořivoja I. a dostal meno Spytihněv. Na Vyšehrade mali dôvod hneď na dve oslavy. Totiž náš panovník Svätopluk (zomrel v roku 894) poslal Bořivojovi I. ako dar obrovský sud vína. Ako píše kronikár Václav Hájek: „Služebníci okusivše vína divili se tomu nápoji, prve v té zemi nikde neslýchanému. Podali knížeti i jiným hodokvasenům, všichni ten nápoj chválili a od toho dne nejprve v Čechách se víno začalo píti.“
Slovanské národy s veľkou obľubou okrem vína pili aj medovinu. Krátko po roku 962 navštívil naše územie španielsky obchodník a diplomat Ibráhím ibn Jackúb, ktorý neskôr z putovania po slovanských krajinách napísal dielo „Kniha o cestách a kráľovstvách“. V nej sa môžeme dočítať aj takéto zaujímavosti: „Slovania sejú dva razy do roka, v lete a na jar. Nejedia kurence, lebo si myslia, že im škodia a spôsobujú vyrážky. S obľubou však jedia kravské a husacie mäso. Namiesto vína pijú medovinu.“
Prvé písomné správy o vínnej réve pochádzajú zo Zakona sudnyj ľjudem z obdobia Nitrianskeho kniežatstva. V bode 15 sa okrem iného píše: „...ak chce niekto spáliť strnisko alebo krovie na svojom pozemku zapáli oheň ten preskočí zapáli cudzie pole alebo cudziu vinicu, treba celú vec posúdiť vyšetriť“. Ďalšia zmienka o víne sa nachádza v Ustanoveniach svätých otcov, ktoré boli zostavené pre potreby arcibiskupa Metoda. V nej sa, v bode 37, dočítame nasledovné: „Ak niekto vínom opije svojho priateľa tak, že sa rúha, nech sa obidvaja kajajú sedem dní.“
Z tohto obdobia sa zachovali aj tri staroslovienske modlitby - modlitba pri sadení vinohradu, pri oberaní hrozna a modlitba nad kvasiacim muštom.
Najstaršia písomná správa o vinohradoch v požitavskom regióne sa zachovala v známej listine kráľa Gejzu z roku 1075, v ktorej sa píše: „Potom som daroval dedinu, ktorá sa volá Rybník, kde som dal vinárov a 15 viníc...“ Vinohradníctvu sa spočiatku venovali najmä kláštory. Veď lahodný mok sa využíval najmä počas cirkevných obradov. Súvislými pestovateľskými plochami viniča na území Tekovskej župy boli v okolí Pohronského Inovca najmä Hronský Beňadik, Čaradice, Čierne Kľačany, Zlaté Moravce, Mankovce, Hosťovce, Velčice,.. . V Požitavskej doline to boli najmä Vráble, Veľké a Malé Vozokany, Nemčiňany a Maňa.
V polovici 12. storočia zapísal arabský geograf Al Idrisi o meste Nitra okrem iného: "Nitra je kvitnúcim, ľudnatým a rozsiahlym mestom na rovine. Má tečúce vody, úrodnú zem, znamenité prírodné prostredie, vinice a starostlivo obrábané polia."
V stredovekých archívnych prameňoch je málo informácii o vinohradníctve. To ale neznamená, že tu pestovanie viniča neexistovalo. Už nástupom kráľa Mateja Korvína na uhorský trón v roku 1458 začala celková reorganizácia krajiny po pustošivých nájazdoch „bratríkov“. Oživilo sa baníctvo a do popredia sa dostala ťažba medi. A tak kráľ nariadil, aby sa aj obyvatelia Tekova podieľali na zásobovaní banských miest. Tekov a teda aj Požitavie zásobovalo banské mestá najmä potravinami a vínom.
Medzi najstaršie zachované písomné správy o vinohradoch na Požitaví patrí listina z roku 1470. V nej sa dočítame, že Forgáčovci chceli zabiť v Mani zemana Michala Emökeiho, vtrhli na máňanské vinice, okrem zemana chceli zabiť aj jedného mýtnika a poddaného Tomáša Kančóa, ktorý vyberal na viniacich desiatok, podpálili mlyn, domy chudobných a páchali iné násilnosti. (Fehér, 2003)
V ďalšej listine, tentokrát nitrianskej kapituly z roku 1493, sa dozvedáme, že Peter a Gregor Forgáčovci vo Vrábľoch boli obvinení z krádeže deviatku vína, ktoré ukradli vo vinohrade Dušníky (Dušníky - služobnícka osada z čias Nitrianskeho kniežatstva, patrila pod Vráble). Neskôr sa však zistilo, že mali naň právo.
Použitá literatúra a pramene:
FEHÉR, A.: Jelenec. Vydavateľstov AB art 2003.
KAZIMÍR, Š.: Pestovanie viniča a produkcia vína na Slovensku v minulosti. Bratislava 1986.
kol. autorov.: Slovensko – Ľud II. Obzor Bratislava 1975.
kol. autorov.: Slovensko očami cudzinocov. Pramene k dejinám Slovenska a Slovákov. LIT Bratislava 1999.
SOKOLOVSKÝ, L.: Správa stredovekej dediny na Slovensku. AEP Bratislava 2002.
SPIEZ, A. - WATZKA. J.: Poddaní v Tekove v 18. storočí. Bratislava 1966.
STANĚK, J.: Víno není vinno. Paseka 1998.
MV SR, Štátny archív v Ivanke pri Nitre, Tekovská župa, podž. administratíva, 1897/VI/166
dobové ilustrácie sú použité z internetu
Viac...
Ľudo Chládek 31.08.2014 07:43