header
Dnes je streda 23. október 2024

Jeseň na Vojšíne

Veľký Inovec, Veľký Tribeč a Vojšín sú tri dominantné vrchy Požitavia a často sú cieľom turistov a návštevníkov nášho kraja. Viackrát som vyšiel pešo na všetky tri vrcholy a každý z nich má svoje osobitosti. Nechcem robiť poradie podľa náročnosti výstupu, ale mne je Vojšín mimoriadne sympatický. Vyšiel som naň v každom ročnom období a vždy má iné čaro.

Krásny je cez zimu, keď je zasnežený, hoci výstup od Malej Lehoty na lyžiach (bežkách) je dosť náročný. Pohodlnejšie je vyviezť sa hore vlekom, čo som ja nikdy neurobil. Na jar obdivujeme na Vojšíne chránený poniklec. V lete sú lúky zakvitnuté množstvom kvetov. Azda najkrajší je Vojšín v jeseni, kedy  množstvo pestrofarebných listov na stromoch vytvára neuveriteľnú krásu.

Na Vojšín (819 m n.m.) vystupujem najčastejšie z Adamcovho štálu na Malej Lehote od malej romantickej kaplnky. Výstup je to trochu ťažší, ale tie výhľady na Malú Lehotu, Požitavie a na celé pohorie Tribeč sú úchvatné. Veľkú časť Vojšína tvoria lúky, ktoré sa striedajú s lesom a cesta je tu pokrytá rôznofarebnými listami. Kráčate ako po koberci. Lúky sú zasa čisté, akoby boli včera vyhrabané. Ťažko sa nám hľadalo najkrajšie miesto na Vojšíne. Z vrcholu sme zostupovali po hrebeni smerom k chate pod Vojšínom. Hneď na prvej lúke, na ktorej je v strede ako namaľovaný veľký dub, je v ústraní na pokraji lesa postavený železný kríž. Z textu na žulovej tabuli sa dozvieme, že na tomto mieste sa ukrývali občania Novej Bane počas tureckých nájazdov. Pred upraveným krížom s drevenou ohrádkou sú lavičky a stôl, čo dobre padne hlavne nám seniorom pre oddych.

Pokračujeme po lúke ako v parku cez kúsok lesa a vedľa cesty vidíme veľkú, vysokú krásnu jedľu s drevenou pamätnou tabuľou. Z textu sa dozvieme, komu lúka patrí a hlavne nás zaujme veta, ktorá hovorí, že v tieni jedli vraj si odpočinul prezident T. G. Masaryk, keď tadiaľto prechádzal. Pri pamätnom strome sme práve 28.októbra a s priateľom mlynárom uvažujeme, keď T. G. Masaryk vyhľadával pekné miesta v Topoľčiankach, možno prechádzal na koni aj touto romantickou horskou lúkou. Je neuveriteľné, ale z premýšľania nás vyrušili dvaja jazdci na koňoch z veľkolehotského ranču. Aj oni sa zastavili pri tomto pamätnom strome, kde práve prebieha úprava jeho okolia.

Pokračujeme v ceste smerom k obnovenej  chate pod Vojšínom, bohužiaľ v súčasnosti zavretej. Pamätám na starú ale útulnú chatu pred prestavbou, kde som neraz prenocoval. Aj na tejto chate je žulová tabuľa, osadená v roku 2008. Turistom pripomína jej otvorenie v roku 1938 a zásluhy dlhoročnej chatárky „vojšínmamy“. Ešte pohľad na upravenú lyžiarsku lúku a od chaty smerujeme do stredu Veľkej Lehoty zasa po pasienkových lúkach a obdivujeme okolie. Pred nami dovidíme až na Zobor, ak sa obzrieme, vidíme Štavnické vrchy s povesťami opradeným Sitnom. Našu jesennú vychádzku končíme a hodnotíme ju viac ako výbornú. Už dávno som prírode nedal toľko chvály, ako na tejto vychádzke. Túra sa dá urobiť aj opačne a môžu sa kombinovať aj iné možnosti. Na tejto trase turista nielen relaxuje, ale pamätné tabule aj poučia.

Ešte rada ako sa dostať na Vojšín. Pracovné dni odchádza zo Zlatých Moraviec autobus na Veľkú Lehotu o 10,50 hod. Vystúpi sa na rázcestí na Malej Lehote a odtiaľ sa pokračuje pešo po hlavnej ceste ku kaplnke na Adamcovom štále a potom stále do kopca. Z Veľkej Lehoty odchádza autobus do Zlatých Moraviec o 16:22 hod. V sobotu a v nedeľu autobus chodí trochu pozmenený, ráno o ôsmej zo Zlatých Moravec a o 17:12 späť.